Rower to ekologiczny środek transportu i to z wielu powodów. Silnik rowerowy nie wytwarza dwutlenku węgla, a zadbany jednoślad może służyć Ci przez wiele lat i nie wymaga tak częstej wymiany części, jak chociażby samochód. Zakup ebike’ to inwestycja przyjazna i dla środowiska, i dla Twojego portfela. Niezależnie od tego, czy masz już własny rower elektryczny, czy jesteś jeszcze przed zakupem ebike’a, poniższy tekst będzie dla Ciebie pomocny. Regularne doglądanie Twojego e-roweru nie tylko sprawi, że będzie Ci on służył przez wiele lat, ale poprawi też Twoje bezpieczeństwo na drodze. Oto 6 podstawowych wskazówek, jak dbać o rower elektryczny:
1. Sprawdzaj swój rower w rozsądnych odstępach czasu.
Jak często dokonywać przeglądu roweru z akumulatorem? To zależy od tego, jak często, i jak intensywnie korzystasz ze swojego ebike’a. Eksperci polecają jednak sprawdzać stan jednośladu średnio co 150 przejechanych kilometrów1. Jest to umowna liczba, którą należy traktować jako wskazówkę. A przez „sprawdzanie” mamy na myśli samodzielne zbadanie stanu roweru, zadbanie o niego i ewentualne proste naprawy w domowych warunkach. Jest to naturalne, że z czasem, komponenty roweru mogą się złamać, elektryczne kable rozciągać, a smarowanie zacierać. Jednak oddawanie e-roweru do serwisu po każdej dłuższej wycieczce nie jest konieczne.
O elektrycznych komponentach roweru i ich testowaniu pisaliśmy już w oddzielnym wpisie na blogu JOBOBIKE tutaj2. Jeśli działają one bez zarzutu, ich sprawność można je sprawdzać rzadziej niż nieelektroniczne części jednośladu.
2. Przede wszystkim – sprawdź hamulce roweru.
Nic nie poprawi Twojego bezpieczeństwa tak, jak dobrze naoliwione i sprawdzone hamulce. Prosty test mocnego hamowania w trakcie jazdy – pełnego nacisku na hamulce przy dużej prędkości, pozwoli Ci zweryfikować, w jakim stanie są hamulce Twojego roweru.
W zależności od rodzaju hamulców (najczęściej stosowane na rynku są hamulce mechaniczne oraz hydrauliczne) można je sprawdzać, testować i naprawiać na rozmaite sposoby. Najważniejsze jednak to sprawdzić, czy tarcze i klocki hamulcowe będą w bardzo dobrym stanie.
3. Sprawdź szprychy.
Ten punkt jest chyba najczęściej pomijany. Łatwo przecież przyzwyczaić się do widoku cienkich „rur” w kole, łączących piastę (kręcąca się część w centrum koła) z obręczą (metalowy okrąg, na którym osadzone są opony)3. A szprychy to podstawa sprawnej pracy kół, która umożliwia czynne działanie silnika rowerowego i odpowiednie rozłożenie ciężaru cyklisty.
Potencjalne uszkodzenie szprych jest rzadsze w rowerach miejskich (powodem defektu musiałoby być przecięcie drutu lub wypadek), ale jest już zdecydowanie częstsze w rowerach górskich z powodu częstych zmiany terenu i ciężaru w trakcie jazdy pod górę i w dół. A defekt szprychy może doprowadzić do poważnego wypadku. Najprostszym sposobem na zbadanie szprych jest ściśnięcie każdej z nich po kolei i sprawdzenie ich naprężenia. Mocny nacisk dłoni z obu stron szprychy nie uszkodzi jej (zostały one zaprojektowane właśnie w tym celu), a pozwoli na łatwe zidentyfikowanie najsłabszego ogniwa – łatwo jest wyczuć, która szprycha jest „słabsza” od innych.
Dodatkowo jeśli chcesz uniknąć oddania roweru do serwisu, wymiana szprychy nie jest skomplikowanym procesem – wystarczy przykręcić nową, korzystając ze śrubki pod obręczą koła4.
4. Przetestuj przerzutkę.
Sprawdzenie przerzutki jest najprostszą czynnością na naszej liście. Wystarczy postawić rower tak, aby mieć swobodny dostęp do korby, kręcić pedałami jedną ręką, a drugą sprawdzać każdy przebieg przerzutki i upewnić się, że wszystko działa płynne i bezproblemowo. Podstawowe proste naprawy przerzutki to jej dopięcie, dociśnięcie i wyregulowanie.
W terenie najlepiej sprawdza się przerzutka wewnętrzna. Mechanizm zmiany przełożeń znajduje się w piaście tylnego koła, co pozwala na brak przeskakującego łańcucha. Taki rodzaj przerzutki posiada na przykład rower elektryczny JOBOBIKE Henry – www.jobobike.pl/produkt/henry/
5. Jaki jest stan łańcucha?
Przy przeglądaniu roweru, zadbaj też o dobrze naoliwiony łańcuch. Najlepiej w tym celu sprawdza się suchy smar (a nawet wosk), który nie będzie łatwo „łapał” piasku, kamyków, ziemi czy innych elementów, które nie powinny być w rowerze.
6. Nie zapomnij o regularnym czyszczeniu.
Czysty jednoślad to nie tylko kwestia estetyki. Regularne mycie roweru z napędem elektrycznym pozwoli Ci upewnić się, że żadne elementy z zewnątrz nie dostały się do mechanizmu jednośladu i nie przeszkadzają w działaniu. Dodatkowo czyszcząc rower, chociażby wilgotnym kawałkiem materiału, możesz sprawdzić stan pozostałych części: czy wszystkie śruby są dobrze przykręcone (szczególnie śruby silnika)? Czy nie słyszysz podejrzanego klikania, którego nie było wcześniej? Czy żadne komponenty nie są poluzowane? Myjąc rower, warto wręcz spojrzeć na niego jak na zupełnie nowy jednoślad, jeszcze przed zakupem i dokładnie sprawdzić każdy element ebike’a.
Powyższe wskazówki to proste sposoby na zadbanie o Twój rower elektryczny. Nie wliczając wypadków, po których wymagana byłaby wymiana części w rowerze elektrycznym, czy awarii komponentów, które wymagałyby naprawy rowerów elektrycznych, są to wystarczające czynności, które pozwolą na długoletnie korzystanie z każdego ebike’a.
Pielęgnowanie roweru elektrycznego nie różni się mocno od doglądania klasycznego jednośladu. Poza elektrycznymi komponentami najważniejsze są wciąż podstawowe części roweru, jak hamulce, szprychy, przerzutka i łańcuch. Pamiętaj, że zawsze też możesz skorzystać z serwisu producenta wybranego przez Ciebie modelu, np. serwis JOBOBIKE odpowiada na każde zgłoszone w ciągu 48 godzin od jego otrzymania – www.jobobike.pl/serwis/
Zadbaj o swój rower elektryczny. W końcu nic nie napędza roweru z silnikiem skuteczniej niż odpowiedzialny cyklista.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz Ustawienia plików cookieZAAKCEPTUJ
Polityka prywatności i plików ciasteczka
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.