Na baterie zasilamy już nie tylko przenośne urządzenia elektryczne, jak telefony i tablety. Z mocy akumulatora korzystają też ekologiczne środki transportu: hulajnogi, samochody, motocykle, a także rowery elektryczne. Jednak udane wkomponowanie akumulatora właśnie do roweru nie jest łatwe. W podstawowej wersji to przecież prosty środek transportu napędzany wyłącznie siłą mięśni nóg. Dodanie baterii do tak dobrze działającej konstrukcji tak, aby ją usprawnić, nie jest łatwe.
Akumulator to serce każdego ebike’a, które zasila całe jego działanie. Napędza pracę silnika (wspomaganego Twoim pedałowaniem), sterownika i wyświetlacza, który przekazuje wszystkie potrzebne informacje. Zasila do pracy wszystkie elektryczne części roweru z silnikiem. Dlatego, wybór zasilania ebike’a to jedna z najważniejszych decyzji przy jego zakupie. Nie wiesz, jaki akumulator wybrać do roweru elektrycznego? Aby pomóc w tej decyzji, odpowiadamy na 4 podstawowe pytania dotyczące baterii w e-rowerze.
1. Jak ładować rower elektryczny?
Tak samo, jak inne urządzenia działające za pomocą akumulatora. Korzystając z dedykowanej ładowarki, wystarczy podłączyć rower do prądu lub odłączyć akumulator od ebike’a i ładować samą baterię. Przycisk na obudowie podpowiada nam poziom naładowania baterii.
Najbezpieczniejszym i sprawdzonym wyborem są producenci baterii do rowerów, którzy są znani z produkcji szerokiej oferty urządzeń elektrycznych, jak Samsung, Shimano, LG czy Bosh. Normą na rynku jest bateria litowo-jonowa, która potrzebują od 4 do 6 godzin do pełnego naładowania, np. akumulatory rowerów elektrycznych JOBOBIKE marki Samsung są w pełni naładowane już po 5 godzinach – www./jobobike.pl/sklep/baterie/
2. Jak czytać dane baterii?
Podstawowe dane akumulatorów, podawane przez wszystkich producentów, to napięcie podawane w voltach („V”), wydajność energii w amperogodzinach („Ah”) i wydajność energii w watogodzinach („Wh”). Sposób czytania i liczenia wartości tych danych omówiliśmy już w jednym z poprzednich postów na blogu JOBOBIKE1. Najważniejsze, to pamiętać, że jeśli pomnożymy napięcie przez wydajność w amperogodzinach, otrzymamy dokładną wartość pojemności w watogodzinach, zgodnie z równaniem 48 V x 10 Ah = 480 Wh. Im wyższa wartość w watogodzinach, tym dłużej będziemy mogli jechać na jednym ładowaniu baterii do roweru.
Ile energii zużyjemy w trakcie jazdy na rowerze z akumulatorem? Poniżej podajemy orientacyjne zużycie energii baterii w zależności od charakteru jazdy na ebike’u2:
Rodzaj terenu:
Charakter jazdy:
Zużycie energii baterii:
Teren zabudowany
Jazda poniżej 30 km/h, brak wzniesień, bez wiatru, jazda głównie z pedałowaniem
ok. 7 Wh/km
Teren mieszany
Jazda poniżej 40 km/h, zróżnicowany styl jazdy.
ok. 11 Wh/km
Teren górski
Jazda bez pedałowania, np. tylko przy użyciu manetki – do 55 km/h.
ok. 20 Wh/km
3. Jak daleko można pojechać na jednym ładowaniu baterii?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Lepiej jest zapytać, od czego zależy zasięg roweru elektrycznego? Poniżej przedstawiamy listę czynników wpływających na zasięg akumulatora w ebike’ach, zaczynając od tych najważniejszych: – pojemność akumulatora, np. czy bateria ma 300 Wh, czy 500 Wh. – moc i rodzaj silnika, np. czy jest to silnik w tylnej piaście o mocy 500 W, czy silnik centralny (między pedałami roweru) o mocy 250 W. – waga cyklisty. – wybrany poziomu wspomagania pedałowania na czas jazdy. – kierunek i siła wiatru w trakcie przejażdżki. – wiek i sposób użytkowania samej baterii. – rodzaj terenu, np. czy droga jest utwardzona. – częstotliwość ponownego ruszania — uruchamiając silnik „od zera”, akumulator pracuje najmocniej, aby uruchomić wspomaganie. – częstotliwość podjeżdżania pod górę. – rodzaj jednośladu, np. czy jest to ciężki fatbike, czy lekki rower miejski? – inne podłączone urządzenia elektroniczne, np. dodatkowe oświetlenie, komputer pokładowy, telefon podłączony do ładowania w trakcie jazdy, etc. – pozycja jazdy na rowerze i rozmieszczenie wagi cyklisty.
Większość producentów ebike’ów podaje średni zasięg jako 100 km, jednak podanie miarodajnej liczby jest niezwykle ciężkie. Dlatego warto skorzystać z dostępnych online kalkulatorów i symulatorów, które uczciwie oddają rzeczywisty zasięg roweru elektrycznego.
4. Co ile trzeba ładować rower elektryczny?
Poza zasięgiem baterii ważna jest też jej żywotność. Baterie litowo-jonowe, pozwalają na około 800 cykli ładowań — czyli pełnego naładowania od 0% do 100%. Jeśli chcielibyśmy tylko „podładować” akumulator, np. z 50% do 100% jest to połowa cyklu ładowania. Po 800 cyklach bateria utrzyma ponad 80% swojej pierwotnej pojemności. Litowo-jonowe akumulatory do rowerów lepiej jest doładowywać, niż rozładowywać do 0%.
Z wysoką żywotnością baterii, koszty związane z ładowaniem akumulatora w porównaniu z innymi środkami transportu są bardzo niskie, np. wszystkie modele rowerów elektrycznych JOBOBIKE posiadają baterię ze średnią wydajnością ponad 500 Wh i pozwalającą na 800 cykli ładowań – www.jobobike.pl/sklep/rowery-elektryczne/
Choć lektura przed sprawdzeniem baterii w ebike’u jest wskazana, nic nie zastąpi testu, jakim jest zweryfikowanie działania akumulatora w praktyce. Niezależnie od rozważań i teorii o każdej baterii do roweru i deklaracji producentów, ten sam akumulator może sprawdzić się inaczej w dwóch różnych modelach rowerów.
Przy zakupie ebike’a warto też sprawdzić możliwość wymiany baterii i zakupu dodatkowego akumulatora. Jeśli chcemy, żeby rower z silnikiem służył nam przez lata i planujemy korzystać z niego często, wymiana baterii jest nieunikniona. Dlatego, jeśli szukasz jednośladu z silnikiem, nie zapomnij też zwrócić uwagę na jego zasilanie.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz Ustawienia plików cookieZAAKCEPTUJ
Polityka prywatności i plików ciasteczka
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.