Rowery elektryczne zyskują na popularności. Korzystając z mocy silnika rowerowego, możesz pozwolić sobie na jazdę bez pedałowania i szybki dojazd do pracy bez śladów od potu. Możesz też jednak korzystać z elektryka, jak z klasycznego roweru. Jazda na rowerze elektrycznym bez wspomagania pozwala Ci dać z siebie więcej w trakcie pedałowania. Coraz więcej dopracowanych modeli elektryków sprawia, że to dobry moment, żeby rozważyć zakup ebike’a.
Czym się kierować przy wyborze elektryka? Jak wybrać rower elektryczny pod swoje potrzeby? Poniżej zwracamy uwagę na 4 cechy, które pomogą Ci w decyzji.
1.Silnik
Jak szybko chcesz jechać na swoim jednośladzie? Jaki silnik w rowerze elektrycznym wybrać? Napęd to prawdziwe serce każdego ebike’a i kluczowa decyzja przy wyborze roweru z napędem elektrycznym. Dlatego poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis na blogu1.
Trzy podstawowe rodzaje silnika rowerowego to: silnik w przedniej piaście (w przednim kole); silnik centralny (między pedałami) i silnik w tylnej piaście. I choć to „tylko” umiejscowienie napędu, to wpływa na wrażenia z jazdy, przyczepność jednośladu i może ograniczać jego wydajność w zależności od terenu wycieczki (w mieście lub w górach). Dodatkową decyzją przy wyborze silnika do roweru jest też wybór mocy napędu. Na rynku można znaleźć modele jednośladów z silnikiem od 250 W do 2000 W. Jednak siła napędu jest też ograniczana przez prawa ruchu drogowego i wpływa na zdolność pedałowania i kontroli nad pojazdem.
Najlepszą wskazówką przy wyborze napędu elektrycznego jest jazda próbna. To jedyny sposób na sprawdzenie własnych preferencji i „wyczucie” jednośladu. Ten sam silnik rowerowy może przecież osiągać inne wyniki na różnych modelach ebike’ów (w zależności od wagi, budowy ramy, szerokości opon, etc.).
2. System PAS – poziom wspomagania pedałowania
Po włączeniu roweru z napędem elektrycznym możesz wybrać jeden z wielu „stopni” pracy silnika – zazwyczaj od 1 do 3 lub od 1 do 5. Na poziomie 1, napęd delikatnie „podkreśla” pracę Twoich mięśni. Zaś na poziomie 5, to Ty uzupełniasz pracę silnika pedałowaniem. Wybór poziomu wspomagania pedałowania pozwala zarządzać Twoją energią w ciągu dnia i jest podstawowym wyznacznikiem zużycia baterii.
Dlatego wybierając rower elektryczny, warto zwrócić uwagę, ile ma on „stopni” wspomagania. A przy jeździe próbnej, sprawdzić jak każdy poziom wpasowuje się w Twoje preferencje w wyborze biegu przerzutki. Możesz sprawdzić te parametry na 5 modelach rowerów elektrycznych Jobobike z 5 poziomami wspomagania na www.jobobike.pl
Jak to działa i dlaczego to ważna decyzja przy zakupie roweru z napędem elektrycznym? Czujnik PAS (z ang. pedal-assistance) zwany również „systemem pedelec” steruje mocą dostarczoną do silnika poprzez prędkość pedałowania — czyli, im więcej obrotów pedałami, tym większe wspomaganie silnika rowerowego. Na rynku dostępne są 2 podstawowe rodzaje czujników: – Czujnik kadencji, który „wyczuwa” kiedy pedałujesz i jak szybko się poruszasz. Jednak nie zarejestruje on, jak mocno naciskasz na pedały. – Czujnik momentu obrotowego, który wyczuwa, jak mocno pedałujesz i dodaje więcej mocy silnika.
Czujnik momentu obrotowego zazwyczaj sprawdza się lepiej, ale część cyklistów będzie preferować czujnik kadencji. Zależy to od „wyczucia” roweru oraz od preferencji i stylu jazdy cyklisty.
3. Waga
Czy planujesz przewozić rower w bagażniku samochodu? Czy będziesz korzystał ze swoim ebike’iem z komunikacji miejskiej? Jeśli tak, to modele typu fatbike nie będą dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem. A może szukasz lżejszego modelu roweru z napędem elektrycznym? Wtedy, warto sprawdzić modele górskie. W zależności od Twoich potrzeb i preferowanego rodzaju wycieczek, dopasuj wagę wybranego elektryka do Twoich potrzeb.
4. Bateria
Ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym? Dla części producentów to drażliwy temat. Dlaczego? Ponieważ trudno podać jedną, konkretną liczbę, a tzw. zasięg baterii zależy od wszystkich wspomnianych wyżej czynników. Od budowy jednośladu i mocy silnika, po wagę cyklisty, rodzaj terenu, a nawet kierunek wiatru. Warto jednak znać i rozumieć dane akumulatora do roweru elektrycznego, podawane przez wszystkich producentów w trzech jednostkach: „V” (napięcie w Voltach), „Wh” (wydajność energii w watogodzinach) i „Ah” (wydajność energii w amperogodzinach).
Baterie w ebike’ach to zazwyczaj modele z 36 V lub 48 V (najpopularniejsze), a czasem 52 V. Napięcie nie świadczy jednak o zasięgu baterii i nie podpowie Ci, ile możesz przejechać na jednym ładowaniu. Podpowiada za to, jak szybko możesz jechać, korzystając z danego akumulatora. Ta wartość jednak w pełni zależy od wybranego rodzaju i mocy napędu oraz od wagi roweru z silnikiem i cyklistą.
Daną, która podaje zasięg akumulatora do roweru elektrycznego, jest wydajność energii, podawana zazwyczaj w watogodzinach (Wh). Im wyższa wartość, tym dłużej będziemy mogli jechać na jednym ładowaniu baterii. Amperogodziny (Ah) podają dokładnie tę samą wartość. Jeśli pomnożymy wydajność energii (V) przez amperogodziny, otrzymamy pojemność w watogodzinach2, np. 48 V x 10 Ah = 480 Wh.
Moc akumulatorów zazwyczaj mieści się w zakresie od 250 do 600 Wh. Wyższa pojemność oznacza, że akumulator jest cięższy. Jednak producenci często rozwiązują ten problem, instalując baterię całkowicie wewnątrz ramy jednośladów. Możesz sprawdzić jak część modeli rowerów miejskich Jobobike ma wbudowaną baterię w ramie na www.jobobike.pl/sklep/elektryczne-rowery-miejskie/
Przy wyborze baterii, warto też zwrócić uwagę na jej markę (najbezpieczniejszym wyborem są znane firmy, jak np. Samsung), możliwość wymiany i cykl akumulatora rowerowego oraz na sposób ładowania.
Mamy nadzieję, że te 4 cechy pozwolą Ci na przemyślany zakup roweru z napędem elektrycznym. Z jednośladem dopasowanym do Twoich potrzeb, ten środek transportu potrafi dać wiele radości i pozwoli Ci spojrzeć na świat inaczej — pokonując dłuższe trasy, w krótszym czasie, w sposób przyjazny dla środowiska i ograniczający produkcję dwutlenku węgla.
Rynek rowerów ze wspomaganiem jest bardzo zróżnicowany i dynamiczny. Ciągle powstają nowe modele z dodatkowymi funkcjami, jak np. port USB, który pozwala ładować Twój telefon w trakcie jazdy. Dlatego, mając na uwadze te 4 cechy, nie daj się zwariować. Jeśli możesz, sprawdź wybrany model ebike’a, testując go na jeździe próbnej. I pamiętaj, że opisane cechy rowerów wpływają na siebie wzajemnie, więc mogą działać inaczej w każdym modelu jednośladu. Bogata oferta rowerów elektrycznych pozwoli spełnić wymagania każdego cyklisty.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz Ustawienia plików cookieZAAKCEPTUJ
Polityka prywatności i plików ciasteczka
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.