Bezpieczeństwo jest najważniejsze. W obecnej sytuacji, by uniknąć tłumów, warto szukać alternatywy dla komunikacji miejskiej. A jeśli szukasz sposobu, na szybkie dojazdy bez śladów od potu i bez kontaktu z innymi uczestnikami ruchu drogowego, to dobry moment, żeby rozważyć decyzję o zakupie roweru z napędem elektrycznym.
Połączenie klasycznego jednośladu z mocą silnika pozwala osiągać wyższe prędkości, i to niezależnie od pogody (większość producentów ebike’ów buduje je z wodoodpornymi kablami). Jednak wymaga też dodatkowej uwagi w trakcie jazdy. Jak bezpiecznie jeździć na rowerach z silnikiem? Oto kilka wskazówek i pytań, które pomogą Ci poczuć się pewniej na rowerze z napędem elektrycznym.
Czy rower elektryczny trzeba rejestrować?
Czy jadąc na elektryku w Polsce, musisz mieć dokumenty pojazdu? To zależy. Polskie prawo definiuje rower elektryczny jako pojazd o mocy do 250 W, włączany mocą pedałowania, osiągający prędkość do 25 km/h1. Oznacza to, że jeśli chcesz bezpiecznie jechać na elektrycznym jednośladzie, bez strachu o ewentualny mandat, musisz zadbać o dokumentację Twojego pojazdu tylko jeśli ma on silnik o mocy większej niż 250 W (lub nie ma włączonej blokady na prędkość wyższą niż 25 km/h). Jak zarejestrować taki rower elektryczny? Wystarczy skontaktować się z lokalnym urzędem, uzupełnić wymagane dokumenty i dokonać wpłaty — tak, jak w przypadku rejestracji motocykla czy samochodu. Dostępne nowe rowery elektryczne z silnikiem o mocy 250 W możesz sprawdzić, np. na stronie www.jobobike.pl
Czy na rowerze elektrycznym trzeba jechać w kasku? W świetle polskiego prawa — nie. Zgodnie z ustawą z 20 czerwca 1997 roku o prawie o ruchu drogowym, w Polsce, poełnoletni rowerzyści nie mają obowiązku jazdy w kasku2. I choć przepis ten od lat budzi emocje i wielokrotnie miał być aktualizowany, ochrona głowy na jednośladzie jest nieobowiązkowa. Jednak dla własnego bezpieczeństwa warto zaopatrzyć się w kask. Szczególnie jadąc na pojazdach osiągających wyższe prędkości. Pomimo Twojej bezpiecznej jazdy, trudno przewidzieć zachowanie innych uczestników ruchu i nigdy nie wiadomo, co może wydarzyć się na drodze.
Działaj rozsądnie – jeszcze zanim wsiądziesz na rower.
Ile wytrzymuje bateria w rowerze elektrycznym? Czy akumulator wpływa na sposób planowania trasy przejazdu? Tzw. zasięg baterii ebike’a zależy od wielu czynników jak: waga cyklisty, wybrany poziom wspomagania pedałowania, dopasowanie jednośladu do rodzaju trasy (pod rowery górskie i miejskie), a nawet kierunek i siła wiatru. Jednak większość baterii w elektrykach sprawdzi się w trasach do 80 km, więc planowanie przystanków na ładowanie akumulatora jest konieczne tylko przy naprawdę długich trasach. Możesz też sprawdzić modele rowerów Jobobike z baterią Samsung testowaną na jazdę ponad 100 km na jednym ładowaniu na www.jobobike.pl/sklep/baterie.
W bezpiecznej jeździe na ebike’u pomoże też mądre korzystanie ze wspomagania w rowerze elektrycznym. I choć nie ma jednej, sprawdzonej formuły na posługiwanie się mocą silnika (zależy to od rodzaju i budowy jednośladu, wielkości opon, wagi cyklisty, etc.), to jest kilka rzeczy, które warto mieć na uwadze.
Przede wszystkim, warto przetestować swój rower z napędem elektrycznym i wybrać preferowane parametry przed wyruszeniem w drogę. Od wysokości siodełka i kierownicy (jak przy klasycznym jednośladzie), po dopasowanie biegu przerzutki do poziomu wspomagania pedałowania. To właśnie wybór poziomu pracy silnika (zazwyczaj na poziomach od 1 do 5) pozwala wybrać, na ile chcesz polegać na sile własnych mięśni, a na ile korzystać z mocy wspomagania. Twój komfort jazdy i wyczucie mocy silnika stanowi o bezpieczeństwie na drodze.
Dodatkowo nie wolno zapomnieć o podstawowych zasadach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przy deszczowej pogodzie, warto zachować szczególną ostrożność i „wyczuć” hamulce ebike’a, a przy korzystaniu z manetki gazu w rowerze elektrycznym i osiąganiu wyższych prędkości, zwróć uwagę na użytkowników klasycznych jednośladów na ścieżce rowerowej.
Bezpieczne korzystanie z roweru z silnikiem to więcej niż znajomość prawa drogowego, zachowanie bezpieczeństwa na drodze i „wyczucie” swojego jednośladu. Pewny, spokojny, niezagrożony wyjazd na elektryku to także zabezpieczenie go przed kradzieżą, świadomy wybór ebike’a (moc napędu, umiejscowienie baterii, zainstalowana blokada), ale co najważniejsze — zachowanie rozsądku.
Fanom wyższych prędkości, rower z napędem elektrycznym pozwoli dostarczyć dużych wrażeń, np. zjeżdżając z górki lub korzystając z dużej mocy silnika. Tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z elektrykami, warto przypomnieć, że napęd każdego elektryka zawsze można wyłączyć i możliwa jest jazda rowerem elektrycznym bez wspomagania — zupełnie, jak na klasycznym jednośladzie. Najlepszy model roweru nie zastąpi jednak rozsądnego cyklisty. Twoje zachowanie ostrożności to pierwszy krok do wspólnego bezpieczeństwa na drodze.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz Ustawienia plików cookieZAAKCEPTUJ
Polityka prywatności i plików ciasteczka
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.