Statystyki dotyczących wypadków rowerowych w Polsce są opracowywane bardzo dokładnie. W 2019 roku doszło 1.626 wypadków z udziałem jednośladów,
a najczęstszymi przyczynami kolizji były: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (584 wypadki); nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (159);
oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (139)1.
Nie wiemy jednak, czy i w ilu z tych wypadków brały udział rowery z silnikiem. Choć na polskich ulicach widać coraz więcej ebike’ów nie są prowadzone żadne oficjalne statystyki dotyczące ich sprzedaży czy sposobu użytkowania. W efekcie wiedza na ich temat jest nieduża, a to, jak e-rowery są definiowane w polskim prawie drogowym, jest często niejasne. Dlatego poniżej odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania dotyczące przepisów ruchu drogowego związanych z rowerami z napędem elektrycznym. W końcu nieznajomość przepisów nie chroni przed konsekwencjami.
Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym? Czy trzeba go rejestrować?
Definicja e-roweru w polskim prawie została zaktualizowana blisko 10 lat temu, a konkretniej w ustawie o zmianie ustawy w prawie o ruchu drogowym oraz ustawy
o kierujących pojazdami z dnia 1 kwietnia 2011 r.
Zgodnie z nią ebike to rower z napędem elektrycznym zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej
niż 250W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h2. Jeśli Twój rower ze wspomaganiem spełnia powyższe wymogi, to wciąż mieści się on w prawnej definicji klasycznego jednośladu i nie jest pojazdem mechanicznym.
Dlatego ewentualny proces rejestracji zależy od rodzaju silnika i akumulatora rowerowego w Twoim jednośladzie. Jeśli wspomaganie elektryczne działa powyżej 25 km/h, Twój pojazd kwalifikuje się jako motorower. Powinien posiadać on homologację, aktualną polisę OC, być zarejestrowany (posiadać dowód i tablicę rejestracyjną), a cyklista podczas jazdy musi być w kasku. Wszystkie rowery JOBOBIKE posiadają silnik o mocy 250 W, wspomagający pedałowanie do 25 km/h,
co zwalnia z konieczności rejestracji pojazdu – 6 różnorodnych modeli możesz sprawdzić na www.jobobike.pl
Czy na rowerze elektrycznym można jeździć tak samo, jak na zwykłym, po ścieżkach rowerowych, ulicach itp.?
Jeśli silnik rowerowy nie przekracza mocy 250 W – jak najbardziej. Można z niego korzystać zupełnie tak, jak z klasycznego jednośladu. Jeśli jednak silnik
ma większą moc (500W, 750W, na rynku są dostępne nawet napędy elektryczne o mocy 1000W), to nie można nim jeździć po ścieżkach rowerowych, a osoby
w przedziale wiekowym 14-17 lat, muszą mieć uprawnienia do kierowania nim (kategorię AM prawa jazdy).
Wjazd takim pojazdem na drogę dla rowerzystów może skończyć się mandatem w wysokości 100 złotych. Brak odpowiednich uprawnień do kierowania takim pojazdem może skutkować dodatkową karą finansową 500 złotych3.
Jakie prędkości są dopuszczalne i gdzie? Czy są inne na ulicy i chodniku?
Ograniczenie prędkości dla rowerów na polskich drogach było do tej pory formułowane w sposób ogólny. W najbliższym czasie ma to się jednak zmienić.
Obecnie zgodnie z prawem o ruchu drogowym, rowerzyści nie powinni poruszać się po chodniku. Są jednak 3 sytuacje, kiedy nie zostaniemy
za to ukarani mandatem. 1. Gdy mamy pod opieką dziecko w wieku nieprzekraczającym 10 lat również poruszające się rowerem. Dziecko przewożone w foteliku, czy przyczepie nie zwalnia
z obowiązku poruszania się jezdnią. 2. Gdy panują niesprzyjające warunki atmosferyczne takie jak silny deszcz czy śnieg. 3. Gdy brakuje wyznaczonej ścieżki rowerowej – jednak nie w każdym przypadku. Jazda po chodniku w takiej sytuacji będzie jednak dozwolona tylko wtedy,
gdy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a droga, wzdłuż której przebiega, powinna zezwalać na ruch z prędkością ponad 50 km/h4.
Jednak po zakończeniu letniego sezonu w 2020 roku i w związku ze wzrostem popularności elektrycznych jednośladów, jak hulajnogi i rowery na akumulatory, Ministerstwo Sprawiedliwości postanowiło wprowadzić limit prędkości dla rowerzystów5. W nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym określono maksymalną szybkość, z jaką będzie można poruszać się po chodniku na zaledwie 8 km/h. Są to jednak obecnie jedynie spekulacje. Oficjalne decyzje w tej sprawie nie zapadły.
Aktualnie, polskie prawo o ruchu drogowym nie nadąża za rozwojem elektromobilności. Dlatego, tym istotniejsze jest zachowanie ostrożności w trakcie
e-rowerowych wycieczek. W internetowym sklepie rowerowym JOBOBIKE poza 6 modelami ebike’ów znajdziesz na przykład dodatkowe akcesoria rowerowe,
które poprawią Twoje bezpieczeństwo i komfort jazdy – www.jobobike.pl/sklep/
Wraz ze wzrostem popularności ebike’ów, nie zapomnijmy świadomie i rozsądnie korzystać z wolności i szybkości, na którą pozwalają rowery z napędem elektrycznym. Po lekturze tego tekstu wiesz, jak korzystać z Twojego e-roweru zgodnie z prawem, jednak bezpieczeństwo na Twojej drodze w znacznej części zależy od Ciebie.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort użytkowania. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz Ustawienia plików cookieZAAKCEPTUJ
Polityka prywatności i plików ciasteczka
Przegląd prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Z tych plików cookie pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również zrezygnować z tych plików cookie. Ale rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może mieć wpływ na wygodę przeglądania.
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.