Baterie
-
Jakie baterie są najbardziej odpowiednie do rowerów elektrycznych?
Baterie odpowiednie do rowerów elektrycznych to głównie warianty litowo-jonowe. Są one popularne ze względu na wysoką wydajność, długą żywotność i większy zasięg. W porównaniu do baterii kwasowo-ołowiowych mają wyższą gęstość energii i są bardziej ekologiczne. W zestawieniu z akumulatorami niklowo-wodorkowymi oferują lepszą moc i dłuższą żywotność. Ponadto takie baterie do rowerów elektrycznych ładują się szybciej, są lżejsze i bardziej kompaktowe (co zwiększa ich ogólną wygodę użytkowania).
Baterie niklowo-wodorkowe (NiMh, NICKEL-METALLHYDRID) |
Baterie litowo-jonowe (Li-Ion, LITHIUM-ION) |
Baterie litowo-polimerowe (LiPo, LITHIUM-POLYMER) |
Baterie NiMh Baterie NiMh to następcy modeli NiCd. Choć są bardziej ekologiczne niż tradycyjne akumulatory niklowo-kadmowe, mają niższą gęstość energii, większą wagę i dłuższy czas ładowania. Aby zachować ich optymalną wydajność, konieczne jest regularne doładowywanie. | Baterie Li-Ion Obecnie baterie litowo-jonowe są najczęściej stosowanymi akumulatorami w rowerach elektrycznych. W porównaniu do baterii NiMh oferują wyższą gęstość energii, dłuższą żywotność, mniejszy stopień samorozładowania i niższą wagę. Zapewniają także większy zasięg oraz szybkie ładowanie, co czyni je idealnym wyborem na długie trasy. Choć ich cena jest wyższa, to trwałość i wysoka wydajność w pełni rekompensują koszt. | Baterie LiPo Baterie litowo-polimerowe (LiPo) to odmiana baterii litowo-jonowych, charakteryzująca się mniejszym rozmiarem, przy zachowaniu porównywalnej pojemności. W porównaniu do akumulatorów Li-Ion są lżejsze i lepiej sprawdzają się w konstrukcjach wymagających oszczędności miejsca. Jednak są one droższe oraz wymagają staranniejszej konserwacji. |
W zależności od napięcia
Akumulatory stosowane w rowerach elektrycznych występują w różnych wariantach, najczęściej 36V oraz 48V. Wyższe napięcie pozwala na lepszą efektywność energetyczną i poprawę osiągów. Przykładowo, modele Robin, składany Eddy oraz transportowy Transer wykorzystują baterie 48V, podczas gdy pozostałe wersje działają na akumulatorach 36V.


Według pojemności
Baterie do rowerów elektrycznych różnią się pojemnością, którą mierzy się w watogodzinach (Wh). Standardowe wartości zaczynają się od 300Wh, a większe modele osiągają nawet 700Wh i więcej. Im większa pojemność, tym dłuższy zasięg jednośladu. Największy dystans w rodzinie JOBOBIKE pokonuje Transer, który może być wyposażony w dwie baterie, pozwalając na przejechanie do 150 kilometrów.


-
Bateria dla JOBOBIKE Rowery Elektryczny
JOBOBIKE stosuje baterie do rowerów elektrycznych dopasowane do różnych konstrukcji. Niektóre są w pełni zintegrowane z ramą, co poprawia estetykę i aerodynamikę inne pozostają ukryte, dzięki czemu nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Dostępne są różne warianty, w tym:
Bateria do Sam | Bateria do Eddy | Bateria do Robin | Bateria do Linda/Lyon | Bateria do Henry | Bateria do Bruno | |
---|---|---|---|---|---|---|
Zasięg | ≥60 km | ≥65 km | ≥60 km | ≥90 km | ≥90 km | ≥90 km |
Pojemność (Ah) | 13 Ah | 14 Ah | 13 Ah | 14 Ah | 14 Ah | 14 Ah |
Czas ładowania | 4-8 godziny | 4-8 godziny | 4-8 godziny | 4-8 godziny | 4-8 godziny | 4-8 godziny |
Waga | 3.2 kg | 3.3 kg | 4.2 kg | 3.3 kg | 3.3 kg | 2.9 kg |
Rodzaje montażu baterii w rowerach elektrycznych:

Na dolnej rurze ramy
klasyczne rozwiązanie, łatwy dostęp i stabilność.

Na bagażniku lub pomiędzy sakwami
zęsto stosowane w rowerach miejskich i trekkingowych.

Wewnątrz dolnej rury ramy
ukryta konstrukcja poprawiająca aerodynamikę i estetykę.

Przed lub za rurą podsiodłową
kompaktowe umiejscowienie, często spotykane w składanych modelach.

Podwójna bateria
zwiększona pojemność, idealna na długie trasy.
Zasięg baterii w rowerach elektrycznych
Obecnie standardowe baterie do rowerów elektrycznych oferują 250–500 Wh – odpowiednie do jazdy miejskiej, oraz 800 Wh dla dłuższych tras. Na ostateczny zasięg wpływa wiele czynników, ale ogólne parametry prezentują się następująco: